Vlot en veilig verplaatsen
Veel Ronsenaars werken buiten Ronse. Dat zorg voor een dagelijks uit- en intocht in de stad. Maar elke dag opnieuw verloopt het stroef. Onze hoofdwegen raken verzadigd, zeker tijdens de spits. Het zorgt ook voor gevaarlijke verkeerssituaties. We moeten werk maken van vlot en veilig verkeer in Ronse.
Wat wij willen
1. Beter en betaalbaar openbaar vervoer
- Gratis stadsbussen voor scholieren
- We vragen aan de NMBS, De Lijn en de TEC om het aanbod beter op elkaar af te stemmen
- We redden het historisch stationsgebouw.
Meer achtergrondinformatie
We weten allemaal hoe slecht ons openbaar vervoer in onze stad is geregeld. Noch het trein-, noch het busvervoer is vandaag aangepast aan de noden van scholieren en werknemers. Dat moet beter.
De PVDA wil inzetten op beter en betaalbaar openbaar vervoer. Concreet zullen we onze politieke en maatschappelijke krachten inzetten om meer investeringen naar ons trein- en busstation te halen. Zowel de NMBS, De Lijn als de TEC moeten hun aanbod uitbreiden met nieuwe verbindingen, extra haltes en nieuw materiaal. Tot vandaag zien we het aanbod alsmaar inkrimpen en duurder worden. Dit moet stoppen. De Vlaamse Ardennen is nu een vervoerswoestijn.
Op Vlaams en Waals niveau ijvert de PVDA al langer voor gratis bussen en extra haltes, we zullen dat blijven doen. Ondertussen kan de stad Ronse alvast de bussen van De Lijn en de TEC gratis maken voor één bepaalde doelgroep: de scholieren.
Tot 2004 reden in Ronse de stadsbussen al helemaal gratis. De gratis bussen waren een groot succes. Gratis bussen worden vandaag al ingelegd voor grote evenementen zoals wielerwedstrijden. Wat kan om naar de koers te kijken moet toch ook kunnen om naar het werk of school te gaan?
We nemen een actieve rol in de ontwikkeling van de stationssite. Het moet een levendige plek worden in onze stad. De NMBS moet haar verantwoordelijkheid opnemen en het historische stationsgebouw renoveren en terug openstellen voor de treinreizigers. Met een bemand loket. Ons station is namelijk de toegangspoort voor onze mooie stad.
2. Meer plaats voor de fiets
- We zetten in op meer veilige fietspaden
- We plaatsen extra fietsenstalling, ook in de woonwijken
- We breiden de fietsotheek uit
Meer achtergrondinformatie
81% van de Ronsenaars vindt dat er te weinig veilige fietspaden zijn in Ronse, dat blijkt uit een bevraging van de CM. Het aantal fietsverkeersslachtoffers is dan tussen 2019 en 2022 dan ook fors gestegen met 133% tot 28 slachtoffers per jaar.
We maken werk van meer veilige fietspaden. We leggen geen nieuwe straat meer aan zonder prioriteit te geven aan fietsveiligheid.
Ronse is een wielerstad maar telt weinig fietsers, we willen de fietsers meer plaats geven in onze stad. Bij wegenwerken moet er prioriteit gegeven worden aan vrijliggende fietspaden. Zijn die onmogelijk, moeten we streven naar een zo veilig mogelijke oplossing; dat kan zijn door een fietspad op de weg, een fietssuggestiestrook of een fietsstraat.
Wie fietst, moet die fiets ook veilig kunnen achterlaten. Daarom plaatsen we extra fietsenstallingen op openbare plaatsen maar ook in woonwijken waar mensen geen garage hebben om fietsen te stallen. Voor wagens zijn er parkeerplaatsen voorzien, maar niet voor fietsen. Daar maken we werk van.
Meten is weten; we houden eerst een grote mobiliteitsbevraging op elke school en stellen dan een actieplan op in samenwerking met de scholen om minder autoverkeer aan te trekken rond de schoolpoorten.
We voorzien veilige fietsroutes naar alle scholen in Ronse. Samen met de scholen zoeken we naar oplossingen om meer leerlingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer naar school te laten komen. De stad neemt de regie in handen en stelt het openbaar domein ter beschikking om die doelstellingen te bereiken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van fietsenstallingen en inrichten van fietsstraten.
Werkgevers moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen door hogere fietsvergoedingen uit te betalen en campagnes uit te werken om de fiets te promoten. Dit in samenwerking met de vakbonden.
Buiten het versneld aanpakken van de fietsinfrastructuur in Ronse stellen wij voor om in te zetten op het goedkoop ter beschikking stellen van kwalitatieve (elektrische) huurfietsen, speedpedelecs en steps via een fietsotheek.
In een fietsotheek kan je een fiets naar keuze ontlenen zoals je een boek ontleent in de bibliotheek. Je leent die bijvoorbeeld van maart tot oktober, maar kan die in tussentijd wel inwisselen voor een grotere fiets of een ander model, bijvoorbeeld van koersfiets naar citybike.
Vooral kinderen hebben snel nood aan een grotere fiets zodat zij zich veilig in het verkeer kunnen begeven. Dankzij de fietsotheek hoeven de ouders niet telkens een nieuwe fiets aan te schaffen, een grote kost die niet elk gezin kan dragen.
Een fietsotheek werkt met een abonnement, en met dat abonnement kan je ook jouw geleende fiets gratis laten herstellen indien nodig. Die herstellingswerken kunnen dan gebeuren door werknemers in de sociale tewerkstelling of in opleiding. We werken samen met de lokale fietshandelaars voor de aan- en verkoop van fietsen.
3. Houd de straatverlichting aan
- We houden de straatverlichting aan
- We investeren in zuinigere led-lampen die we kunnen dimmen.
Meer achtergrondinformatie
Het vorige stadsbestuur had beslist om te gaan besparen op veiligheid door het doven van de straatverlichting in heel de stad. Dankzij het verzet en protest van de burgers met steun van de PVDA ging de straatverlichting opnieuw aan. De openbare straatverlichting moet ook ‘s nachts blijven branden. Zonder straatverlichting hebben ouderen schrik om te vallen, jongeren om uit te gaan, vinden slechtzienden letterlijk hun weg niet meer en verliezen hulpverleners kostbare tijd bij het zoeken naar huisnummers. Wie vroeg of laat werkt mag niet het slachtoffer zijn van de besparingsmaatregel die het doven van de lichten is. We investeren in led-lampen om te dimmen waar kan maar laten de lichten branden.
4. De stationsbuurt als modern mobiliteitsknooppunt
- We laten het NMBS-gebouw renoveren en stellen het terug open
- We ontwikkelen de stationsbuurt tot een modern mobiliteitsknooppunt.
Meer achtergrondinformatie
We ontwikkelen de stationsbuurt als een modern mobiliteitsknooppuntwaar trein, bus, fiets auto en de voetgangers samenkomen. De Passerelle en oude goederenloods moet dringend aangepakt worden. De goederenloods is een uitermate geschikte locatie voor een overdekte markthal, museum of andere socio-culturele evenementen.
Het huidige historische stationsgebouw is eigendom van de NMBS. Die moet zijn verantwoordelijkheid opnemen en het gebouw helemaal renoveren en terug openstellen. De Ronsenaars verdienen een goede dienstverlening.
5. Deelmobiliteit
- We bouwen een netwerk van deelmobiliteit uit met onze buurgemeenten
- We voorzien gratis parkeerplaatsen voor deelwagens.
- Deelsteps moeten aan strikte parkeerregels onderworpen worden om te voorkomen dat steps rondslingeren.
Meer achtergrondinformatie
Deelmobiliteit zit in de lift, echter in meer landelijke gebieden zoals Ronse komt die maar moeizaam van de grond. Het huidige aanbod is onvoldoende en te duur om een echt alternatief te zijn voor de meeste mensen.
We kennen de deelsteps van verschillende aanbieders in grote steden die op de stoep liggen. Dat willen we niet in Ronse. In Ronse is maar plaats voor één aanbieder van deelsteps en die zal zich moeten houden aan strikte regels rond parkeren.
We gaan op zoek naar een aanbieder van deelwagens die een breed netwerk van wagens wil uitrollen in Ronse. Hiervoor willen we samenwerken met de omliggende gemeenten over de taalgrens heen. In elke wijk moeten deelwagens, al dan niet elektrisch, beschikbaar worden gesteld aan een competitief tarief.
De deelwagen is een ideaal alternatief voor al wie niet dagelijks een wagen nodig heeft. Je bent geen eigenaar, je betaalt enkel wat je verbruikt. We voorzien gratis parkeerplaatsen voor deelwagens.
6. Stappen
- We investeren in voetpaden.
- We bouwen een ‘Trage Wegennetwerk’ uit
Meer achtergrondinformatie
Ronsenaars stappen veel, hoewel het vaak ontbreekt aan goede voetpaden. Hier moet extra aandacht aan besteed worden. We brengen ontbrekende en slechte voetpaden in kaart en werken zowel op korte termijn, door tijdelijke oplossingen, als op lange termijn via structurele werken.
We onderhouden alle trage wegen in Ronse en herstellen die in ere. Trage wegen behandelen we op dezelfde manier als gewone wegen. We werken aan extra trage wegen in onze stad en trachten die met elkaar te verbinden tot een ‘Trage Wegennetwerk’.
7. Parking
- Gratis parkeerkaart voor Handelaars, Werknemers en Zorgverstrekkers
- We zeggen het contract met parkeerbedrijf ‘Streeteo’ op
- We voorzien gratis parkeerplaatsen voor deelauto’s
Meer achtergrondinformatie
PVDA Ronse vroeg de cijfers op over de inkomsten uit het parkeren in de stad. Opmerkelijk is dat de hoogste opbrengst niet uit de parkeerautomaten komt, maar wel uit parkeerboetes.
In 2022 betaalden inwoners en bezoekers van de stad Ronse 241.817 euro aan parkeerkosten. Bijna de helft van dat bedrag, vloeide naar Streeteo, het privaat parkeerbedrijf dat het parkeerbeleid in handen heeft gekregen. Te veel, vindt PVDA.
Het verdienmodel van commerciële parkeerbedrijven zoals Streeteo is gebasseerd op het innen van boetes. Willen we een goed parkeerbeleid voeren in functie van de lokale handelaars, moeten we het parkeerbeleid terug in eigen handen nemen.
Alle inkomsten uit parkeren moet geïnvesteerd worden in beter openbaar vervoer, voet- en fietspaden. Nu vloeit de helft van de inkomsten naar de aandeelhouders van Indigo parking via dochterbedrijf Streeteo. Wat hebben de Ronsenaars daaraan?
Tot slot pleit de PVDA ervoor dat handelaars-, werknemers- en zorgverstrekkers een gratis parkeerkaart krijgen. Nu kost een handelaarskaart om in de buurt van je eigen zaak te kunnen parkeren 175 euro. Dat is veel te duur.
8. Minder Mobielen Centrale
- We starten een ‘Minder Mobielen Centrale’
Meer achtergrondinformatie
De Minder Mobielen Centrale, of MMC is een dienstverlening die door de gemeente, het OCMW of een andere organisatie wordt aangeboden. Het doel is om verplaatsingsmogelijkheden aan te bieden aan mensen met een beperkte mobiliteit. Dat doorbreekt het sociaal isolement waar mensen met een beperking mee te maken krijgen omdat ze geen aangepaste wagen bezitten of zich geen speciale taxi kunnen veroorloven. We stellen voor om alvast samen te werken met de reeds bestaande MMC’s van Maarkedal en Kluisbergen.