Koopkracht en eerlijke belastingen

Het leven is bijzonder duur. Dat hebben alle werkende mensen van het land de laatste jaren aan de levende lijve ondervonden. Zeker in Ronse. Want bovenop de hoge energieprijzen en de dure winkelkar, wordt de Ronsenaar met nog veel kosten opgescheept. Voor alles krijgen wij de hoogste factuur. Daar brengen wij verandering in. Door de stadsbelasting af te schaffen, de prijzen van afvalophaling te drukken en een goedkopere distributienetbeheerder te kiezen, kan het stadsbestuur het gemiddeld Ronsisch gezin jaarlijks 400 euro uitsparen.

Wat wij willen

1. Schaf de Stadsbelasting af

• De Stadsbelasting van 190 euro per gezin is de druppel te veel in deze tijd van koopkrachtcrisis.
  • De Stadsbelasting is uniek aan Ronse. Nergens anders betalen ze zoveel.
  • De Stadsbelasting is oneerlijk, het houdt geen rekening met de situatie van de mensen.
  • Zelfstandigen worden dubbel getroffen.
  • We faseren de Stadsbelasting uit gedurende de volgende bestuursperiode.
  • Ter compensatie besparen we op de politiek en prestigeprojecten. Aan de grote bedrijven vragen we een eerlijke bijdrage.

2. Afvalfactuur moet omlaag

• Ronsenaars betalen de hoogste factuur van Vlaanderen: €0,32 per kilogram restafval en €0,60 per ophaling voor een gezinscontainer.
  • We schakelen het ophaaltarief gelijk met Kluisbergen: €0,25 per kilogram en €0,50 per ophaling.

3. Goedkopere energie

• Ronse heeft de hoogste distributiekosten van Vlaanderen
  • Ronse werkt samen met distributienetbeheerder Gaselwest. Gaselwest is tot wel 200 euro per gezin per jaar duurder dan zijn concurrenten.
  • We wisselen Gaselwest in voor een voordeliger distributienetbeheerder.

4. Kosteloos naar de dokter

• We starten een wijkgezondheidscentrum op in Ronse.
  • Wijkgezondheidscentra worden forfaitair gefinancierd: de patiënt zelf betaalt niets voor zijn consultaties.