Besparen op de politiek
Telkens opnieuw vraagt de politiek de bevolking om in te leveren. Maar wanneer het gaat over hun eigen centen, privileges of prestigeprojecten, lijkt geld plots geen probleem meer. Het is een democratisch probleem: de mensen die ons moeten vertegenwoordigen, leven niet zoals gewone mensen. De PVDA maakt er zaak van om politici met beide voeten op de grond te brengen. Wij pleiten er daarom voor dat de lonen van parlementsleden en ministers worden gehalveerd en dat alle extraatjes worden afgeschaft. Onze eigen volksvertegenwoordigers geven het voorbeeld. Ook onze lijsttrekker Robin Tonniau, recent verkozen als parlementslid, leeft door aan een gewoon arbeidersloon. Dat vinden wij maar normaal. Ook in Ronse kunnen we besparen op de politiek.
Wat wij willen
1. Het kan met één schepen minder
- Een schepenambt kost de stad 450.000 euro per bestuursperiode, ofwel 75.000 euro per jaar.
- We besparen op de politiek, in plaats van op de mensen.
Meer achtergrondinformatie
Toen schepen Aaron Demeulemeester uit de N-VA stapte, verloor hij meteen ook al zijn bevoegdheden. Maar de kosten verbonden aan een schepenambt liepen gewoon door. Het gaat over 450.000 euro per bestuursperiode, ofwel 75.000 euro per jaar.
Sindsdien pleit de PVDA voor de afschaffing van een schepenambt. De situatie van het laatste jaar bewijst dat Ronse met 5 in plaats van 6 schepenen bestuurd kan worden.
Het is aan de politiek om een duidelijk signaal te geven dat ze bereid zijn om op zichzelf te besparen. Keer op keer wordt van de werkende mensen inleveringen gevraagd. Duur betaalde beroepspolitici verkondigen dat de mensen boven hun stand leven. Maar wanneer het over hun eigen centen en privileges gaat, is er steeds geld genoeg.
De PVDA doet op een andere manier aan politiek. Onze lokale mandatarissen zetten zich in voor de inwoners van hun stad, niet voor hun eigen portefeuille. Wij zijn bereid die toewijding door te trekken naar het stadsbestuur: voor de mensen, niet het geld noch de postjes.
Nu schepen zonder bevoegdheden Demeulemeester vandaag zelf ook pleit voor de afschaffing van een schepenambt, blijven er geen tegenargumenten meer over.
2. Besparen 10 miljoen euro op de bouw van het nieuw stadhuis
- Het project van het nieuw stadhuis is in de eerste plaats een prestigeproject voor de burgemeester en het bestuur.
- De bouwkost kan oplopen tot boven de 14 miljoen euro. Dat komt overeen met bijna 6 jaar Stadsbelasting.
- We annuleren de bouw van het nieuw stadhuis en besparen zo 10 miljoen euro.
- We renoveren het bestaande stadhuis waar nodig.
- We investeren in het personeel en de dienstverlening, niet in stenen.
Meer achtergrondinformatie
De bouw van het nieuwe stadhuis is een prestigeproject van het huidige bestuur. Wie heeft daar eigenlijk om gevraagd? De PVDA gunt iedereen een hypermoderne werkplaats. Maar wanneer het gaat over 14 miljoen euro aan publieke middelen, denken we dat die beter kan worden besteed. Zeker gezien de burgers minder en minder vaak langs (moeten) komen op het stadhuis. Een mooier gebouw betekent nog niet dat de dienstverlening erop vooruitgaat. De bevolking wil vooral een menselijke dienstverlening.