Besparen op de politiek

Telkens opnieuw vraagt de politiek de bevolking om in te leveren. Maar wanneer het gaat over hun eigen centen, privileges of prestigeprojecten, lijkt geld plots geen probleem meer. Het is een democratisch probleem: de mensen die ons moeten vertegenwoordigen, leven niet zoals gewone mensen. De PVDA maakt er zaak van om politici met beide voeten op de grond te brengen. Wij pleiten er daarom voor dat de lonen van parlementsleden en ministers worden gehalveerd en dat alle extraatjes worden afgeschaft. Onze eigen volksvertegenwoordigers geven het voorbeeld. Ook onze lijsttrekker Robin Tonniau, recent verkozen als parlementslid, leeft door aan een gewoon arbeidersloon. Dat vinden wij maar normaal. Ook in Ronse kunnen we besparen op de politiek.

Wat wij willen

1. Het kan met één schepen minder

• Een schepenambt kost de stad 450.000 euro per bestuursperiode, ofwel 75.000 euro per jaar.
  • We besparen op de politiek, in plaats van op de mensen.

Meer achtergrondinformatie

2. Besparen 10 miljoen euro op de bouw van het nieuw stadhuis

• Het project van het nieuw stadhuis is in de eerste plaats een prestigeproject voor de burgemeester en het bestuur.
  • De bouwkost kan oplopen tot boven de 14 miljoen euro. Dat komt overeen met bijna 6 jaar Stadsbelasting.
  • We annuleren de bouw van het nieuw stadhuis en besparen zo 10 miljoen euro.
  • We renoveren het bestaande stadhuis waar nodig.
  • We investeren in het personeel en de dienstverlening, niet in stenen.

Meer achtergrondinformatie